Energie Actief Soest
Help mee met Science Lab!
Sommige proefjes vereisen een uitleg met meer achtergrond en daarvoor worden de leden van het Science Lab ingezet. Leden van het Science Lab zijn ambassadeurs voor EAS. Als je graag met kinderen werkt en basiskennis hebt van elektriciteit, warmte-opwekking of isolatie of wil je dat leren? Geef je dan op als lid van de werkgroep. We zorgen dan voor een goede ‘opleiding’ en voor practige dagen met leergierige kinderen. Opgeven kan via [email protected].
Science Lab: het begin
Samen met Stichting Balans/Kinderboerderij De Veenweide organiseert Energie Actief Soest al jaren Science Lab. Science Lab is gestart als initiatief van Balans/Kinderboerderij De Veenweide. In 2015 werd door Energie Actief Soest en Balans/Kinderboerderij De Veenweide voor het eerst samengewerkt aan het programma. Dat beviel goed en daarom is die samenwerking doorgezet en versterkt. Het accent ligt nu helemaal op energiebesparing in huis.
Science Lab: de proefjes
EAS-ers van het eerste uur, met name Erik Peerlkamp, Menno Westveld en Meino Jongma, hebben een prachtig circuit van proefjes gebouwd. Via dit parcours van rond de 10 proefopstellingen gaan de leerlingen in groepjes van 2 tot 3 zo’n 2 ½ uur op ontdekking en ervaren zij onder andere wat gevoelstemperatuur, isolatie en water besparen inhoudt. Door zelf de proef en de metingen uit te voeren wordt het een spannende ochtend maar ze hebben ook plezier in het spelen met de ballonautootjes en de elektrische wagentjes op lichtenergie. Andere voorbeelden zijn de waterbesparende kraan, zonnecollectoren, een vergelijking van het verbruik van gloei en spaarlampen met halogeen en LED verlichting.
Science Lab: al doende leren
Tijdens dee Science les worden de leerlingen in aanraking gebracht met de vele kanten van de energietransitie, met fossiele en herbruikbar energie en met en hun eigen ecologische voetafdruk. De deelnemende schoolklassen worden meestal begeleid door enkele ouders. Ook voor hen zijn de proefjes vaak leerzaam of zelfs een eyeopener. Een goed voorbeeld is de proef afvalscheiding. Hierbij moeten de leerlingen door ons duchtig schoongemaakt “afval” scheiden in PMD, GFT, Rest en weet niet. Vragen als is dat koffiecupje nou GFT of PMD of geen van beide? En hoe om te gaan met diepvriesverpakkingen, dat hardplastic doosje is dat PMD en al die verpakkingen waar zowel papier, plastic en metaal in verwerkt is. Zelfs voor de bedenkers van deze proef was het een openbaring. Kassabonnetjes en theezakjes mogen sinds kort wel bij respectievelijk het papier en het GFT! Wie weet dat?